söndag, september 22, 2013

Kalkon & zucchini

Hej alla godingar!
 
Hösten hävdar sitt... Rusk och regn påminner om att det är slutet av september...
 
Jag upptäckte att värma matlådan tar sin tid (i kö) så jag försöker laga något som inte behöver värmas. En rätt upptäckte jag som kan ätas kall som varm....


 
Receptet kommer här:
 
Tunt skivade zucchini salta och peppra efter smaken. Lägg i varm stekpannan med lite raps olja och låt stekas i ca 10 minuter. Rör om då och då.
 
Jag tycker om stark mat och hackar en hel chilipeppar. Annars ska den kärnas ut och hackas.

På en zucchini pressa 2-3 vitlöks klyftor. Lägg i eventuella färska kryddor - persilja eller koriander.
 
Smaklig spis!
 
Kalkon är äppelrökt på Visätter, Östergötland. Denna gård blev vinnare i år i programmet Sveriges Bästa Gård.
Smaken är underbar. Passar som pålägg eller till varmrätten...
 

 
Solros plockade jag någonstans i Östergötland. Självplock. De stått förvånansvärt länge...
 
Ha en bra start på veckan!
 
kram/Olg@

7 kommentarer :

  1. Du är superduktig på och hitta på
    goda maträtter, alltid roligt och
    kolla vad du lagat till.
    Kramar
    AnnaMaria

    SvaraRadera
  2. Vad gott det låter! Zucchini är så himla gott!

    SvaraRadera
  3. Mums, så gott det ser ut... sparar.
    Kram Birgitta

    SvaraRadera
  4. Wow vad gott det låter och jag håller med Zucchini är så gott. Höstväder,jaa verkligen här regnar och blåser det...och så mörkt. Ha en trevlig kväll / Anna

    SvaraRadera
  5. Go´kväll Olga,
    Hoppas att maten smakar god §:-)

    Underbar att byta recepten, eller hur? Jag kommer säker att pröva denna. Jag har många zuccinissar från trädgården. Sista rycket tror jag nu när det blir kallt.

    Tack o lov, inget regn ännu men det kommer väl förr eller senare (dessvärre).

    Ha en trevlig kväll.
    /CC girl

    SvaraRadera
  6. Hej där,
    Alltid roligt att få ta del av nya recept. Och jag brukar också hacka i en hel chili med kärnor i mina maträtter.

    Ha det fint.
    Kram
    Anneli

    SvaraRadera
  7. Oj, oj så gott det ser ut och låter! Nu blev jag ännu hungrigare!
    Det där måste testas, men det får inte bli i kväll.
    Kram M.E

    SvaraRadera

TACK FÖR ATT DU LÄMNAR ETT SPÅR EFTER DIG!
HAR DU INGEN BLOGG VÄLJER DU "ANONYM" ALTERNATIV SEN KAN DU KOMMENTERA
HÄLSNINGAR, OLG@

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails